Reisbureau Vietnam Journey
 Individuele Vietnamreizen
» Emerging Vietnam 7 dagen
» Vietnam Panorama 9 dagen
» Vietnam Heritage 11 dagen
» Vietnam Variety 13 dagen
» Vietnam Experience15 dagen
» Hotels
» Veelgestelde vragen
» Reacties van reizigers
» Offerte aanvragen

 Individuele Fietstochten
» Delta Discovery 3 dagen
» Delta Discovery 4 dagen
» Delta Discovery 6 dagen
» Delta Discovery 8 dagen
» Delta Discovery Eco 4 dagen
» Delta Discovery Eco 7 dagen
» Veelgestelde vragen
» Reacties van reizigers

 Groepsreis op maat
» Reacties van reizigers
» Offerte aanvragen

Reisinformatie Vietnam
» Sfeer proeven
» Reisinformatie
» Reisverhalen
» Reisboeken
» Reisvideo's
» Veelgestelde vragen
» Visum
» Ambassade
» Geld
» Duiken
» Links

Reisbestemmingen Vietnam
» Cultuur
» Natuur
» Steden
» Strand
» Bergvolken
» Meer bestemmingen
» Cambodja
» Laos

Gratis
» Gratis fietsroutes
» Gratis presentatie
» Gratis nieuwsbrief

Over Vietnam Journey
» Introductie
» De 10 voordelen
» Projecten met een goed doel
» Reactie
» Home


Vietnam Journey in de pers

Reisverhaal Vietnam

Vijfdaagse fietstocht door de Mekongdelta

Door Remco & Monique

Van 28 december 2004 tot en met 1 januari 2005 hebben wij gefietst door de Mekongdelta. Als we dit fietsavontuur in één woord zouden moeten beschrijven dan zouden we moeten kiezen uit: geweldig, fantastisch, super of onvergetelijk. Achteraf gezien was de fietstocht een van de leukste dingen van onze rondreis door Vietnam. Op de fiets heb je toch het meeste contact met de bevolking en zie je ook het meest.

Per dag hebben wij ongeveer 50 km gefietst en ondanks de warmte (gemiddeld was het zo'n 30-35 graden) was dat goed te doen. De fietstocht ging via My Tho (dag 1) naar Vinh Long (dag 2) en vervolgens naar Can Tho (dag 3 en 4). Dag 5 was bestemd voor de terugrit naar Ho Chi Minh City.

Dag 1, 28 december
Op de eerste dag werden wij naar een locatie ten zuiden van Ho Chi Minh City gebracht vanwaar ons fietsavontuur begon. Dat was maar goed ook, want het verkeer in HCMC lijkt wel één grote mierenhoop: heel veel brommers en auto's die kris kras door elkaar rijden en zich niet echt houden aan verkeersregels. Chaotisch kortom. Als we daar hadden moeten fietsen, dan weet ik niet of we dat gered hadden.

Fietstocht Vietnam Wij hadden nog geen kilometer gefietst of we hadden al contact met de bevolking. Kinderen (maar ook volwassenen) zwaaiden naar ons, riepen naar ons en lachten ons toe. Wat ons meteen al opviel, is dat er erg veel schoolgaande kinderen zijn. Alle kinderen zijn gekleed in verschillende schooluniformen. Wij hebben onderweg ook heel veel scholen gezien. Vaak fietsten we samen met kinderen op, of haalden we groepen kinderen in. Standaard werden we dan bekogeld met vragen zoals: "What's your name?" of "Where you from" of gewoon "Hello, how are you?".

Terwijl we stonden te wachten op een veerboot, raakten we aan de praat met een vrouw. Zij sprak geen woord Engels maar met gebaren kwamen we een heel eind. Ze wilde weten of wij getrouwd waren, kinderen hadden en dergelijke. Aan een aantal kinderen die daar rondliepen, hebben we ballonnen gegeven. De vrouw met wie wij hadden gesproken, kwam ook nog even ballonnen halen. Eerst had ze twee kinderen, maar al gauw werden het er vier. Op de veerboot hadden wij veel bekijks. De Vietnamezen nemen je echt helemaal van top tot teen op. Ze schamen zich er ook niet voor dat ze je gewoon aan zitten te gapen.

Bij een typisch Vietnamees restaurantje hebben wij geluncht; plastic tafels en kleine plastic stoeltjes. Het was er aardig druk en wij hadden ook weer veel bekijks. In een vitrine stonden allerlei schalen met vlees, groenten ed. Aangewezen wat we wilden hebben. Na afloop moesten we 20.000 dong betalen, dat is ongeveer 1!!Fietstocht Vietnam

Rond vier uur kwamen wij aan bij ons hotel in My Tho. We zagen er niet uit! Doordat we over een onverharde, zandweg hadden gereden, zaten onze fietsen en wijzelf onder het stof. We mochten de fietsen onder de trap in de hal van het hotel neerzetten.




Dag 2, 29 december
Op een veerboot werden wij aangesproken door een Vietnamese man. Hij sprak zeer gebrekkig Engels maar wilde graag weten waar wij vandaan kwamen en waar wij heen gingen. Hem verteld dat we naar Vinh Long moesten. Dat was volgens hem wel 50 km (wat ook klopte) en wij zouden daar toch zeker twaalf uur over doen. Toen we hem vertelden dat we het in vijf-zes uur wilde doen, keek hij ons ongelovig aan.

De fietstocht ging over smalle zandpaden, langs rijstvelden en enkele huisjes. Uiteindelijk kwamen we op een marktplein in een klein dorpje. Daar hebben we een lauwe cola gedronken. Fietstocht VietnamEigenlijk hebben we alleen maar lauwe cola gedronken tijdens de fietstocht omdat we er geen ijs in wilden. Kennelijk drinkt men niet zoveel cola in de Mekongdelta, want de meeste flesjes zaten onder het stof of de dop was al aan het roesten. Ook hier hebben we ballonnen uitgedeeld. De kinderen reageerden heel enthousiast op de ballonnen, wat we eigenlijk niet verwacht hadden. In alle boeken over Vietnam die we hadden gelezen, werd aangeraden om ballonnen mee te nemen. Wij waren in de veronderstelling dat de kinderen inmiddels genoeg hadden van de ballonnen, maar niets was minder waar. Ze waren er echt blij mee en gingen er ook meteen mee spelen.

In Vinh Long hebben we geslapen in het huis van Mr. Muoi. Zijn huis staat aan de Mekong. Het is een vrij groot huis met een grote tuin er omheen. Wij sliepen in een soort woonkamer waarin twee luxe veldbedden stonden. Het avondeten werd geserveerd op de veranda voor onze kamer en bestond uit vis en gamba's uit de Mekong, rijst en vlees, groente, soep, springrolls (soort loempia's), aardappelschijfjes en rauwkost. Het eten werd geserveerd door de dochter van Mr. Muoi. Ze vertelde ons erbij dat wij extra veel hadden gekregen omdat we op de fiets waren en daarom goed moesten eten van haar moeder. Tijdens het eten kwam de zoon van Mr. Muoi nog langs met zelfgemaakte rijstwijn. Hij wilde een glaasje met ons drinken om ons welkom te heten in de familie.

Dag 3, 30 december
In verband met de warmte zaten wij om half acht al weer op de fiets. De route voerde ons vandaag voornamelijk over verharde wegen langs potten-, stenen- en tegel-bakkerijen/fabrieken. In de omgeving van de fabrieken waren heel veel 'winkels' waar ze dezelfde, voornamelijk oranjekleurige vloertegels verkochten. Dat is ook normaal in Vietnam dat iedereen in een streek of straat hetzelfde verkoopt. In de grote steden zie je dat ook. In één straat worden bijvoorbeeld alleen maar suikerwaren en snoep verkocht en in een andere straat zie je alleen maar sanitair winkels etc.

De meeste café's in Vietnam zijn bij de mensen thuis. Veelal betreft het een patio voor een woning waar frisdrank, kauwgom, etenswaar en dergelijke worden verkocht. Het eten wordt buiten, half op de straat, door de vrouw des huizes bereid. De hele familie hangt rond op het terras totdat een klant zich aanmeldt. Sommigen schrikken dan wakker (liggen te slapen in een hangmat of in de stoelen). Meestal staat er een klein plastic tafeltje met kleine plastic kinderstoeltjes.

Dag 4, 31 december
Vandaag stond de drijvende markt in Phong Dien op het programma. Aangezien we daar vroeg moesten zijn, zaten we dan ook om zes uur al op de fiets. Volgens de route konden we in het dorpje bij een woning de fietsen stallen. Aan de oever van de rivier kregen we oogcontact met een vrouw in een sampan. Zij heeft ons rondgeleid over de drijvende markt. Deze drijvende markt was minder kleurrijk en druk. Misschien waren wij ook wel te laat, het was rond half acht dat wij er waren.

Fietstocht VietnamNa de drijvende markt zijn we verder gefietst. Volgens de route moesten we op een gegeven moment bij een ere-begraafplaats rechtsaf slaan. Toen we na ruim een uur fietsen bij een gewone begraafplaats kwamen, zijn we rechtsaf gegaan. En aangezien we toen over een bruggetje fietsen, dachten we dan we goed gingen. Na een km of vijf gefietst te hebben, klopte er niets meer van de route. Uiteindelijk moesten we concluderen dat we verkeerd waren gefietst. Achteraf was dat helemaal zo erg niet, want het stuk dat wij verkeerd gefietst hadden, was erg mooi en volgens ons hadden ze daar nog nooit toeristen gezien. Het was een verhard fietspad langs een rivier. Aan het fietspad stonden diverse woningen. Onderweg hebben we nog ballonnen uitgedeeld aan kinderen. Toen we even later weer langs dat huis fietsten, zagen we dat ze een paar ballonnen in de bomen hadden gehangen en dat Fietstocht Vietnamze aan het spelen waren met de andere ballonnen. Ook werden we nog tot stoppen gemaand door een oude man op een fiets. Hij stapte af en kwam even op onze route kijken. De man was bijna twee koppen kleiner dan Remco. Voor de foto deed de man zijn petje af en greep Remco vast. Uiteindelijk zijn we toch weer op de juiste weg beland en kwamen we rond het middaguur weer aan in Can Tho.

In Vietnam vieren ze in februari het begin van het nieuwe jaar (Tet). 31 December is dus geen feest in Vietnam. Gevolg was dat wij met z'n tweetjes en onze sterretjes en ballonnen om twaalf uur 's nachts op straat stonden om ons nieuwe jaar in te luiden.

Dag 5, 1 januari
Om elf uur werden we met een busje opgehaald en terug gebracht naar Ho Chi Minh City. Zoals al eerder gezegd, was deze vijfdaagse fietstocht een onvergetelijke ervaring. De mensen in de Mekongdelta zijn heel aardig en gastvrij. Wij hebben in die vier dagen dat wij hebben gefietst bijna geen toeristen gezien. Tijdens onze stops hadden wij leuk contact met de plaatselijke bevolking, voornamelijk kinderen. Met ons Lonely Planet Phrasebook in de hand hebben we zelf nog een gesprekje gevoerd met een Vietnamees jongetje. Omdat wij beiden nogal lang zijn en de meeste Vietnamezen klein, hadden we helemaal veel bekijks. Ook het feit dat Remco kaal is, leverde veel lachende gezichten op. Enkele Vietnamezen durfden hem zelfs even over zijn hoofd te aaien (als ze er al bij konden). Echt een aanrader deze vijfdaagse fietstocht door de Mekongdelta!

© Copyright tekst en illustraties Remco & Monique
Alle rechten voorbehouden. Overname niet toegestaan.

Klik hier voor meer informatie over Vietnam Journey's prachtige fietstochten door de Mekongdelta.

Terug naar het overzicht reisverhalen

Bovenkant pagina